Jeśli twoja chłodnica nie grzeje się mimo odpowietrzania, może to być spowodowane wieloma różnymi problemami. Najczęstszym z nich jest powietrze uwięzione w chłodnicy.
Chłodnica składa się z mieszaniny płynu niezamarzającego i wody, która krąży wokół silnika, pomagając schłodzić gorący płyn. Chłodnice są często zbudowane z żeberek wewnątrz rur, aby dodać turbulencji wodzie i poprawić wymianę ciepła.
Sprawdź termostat
Termostaty są głównymi elementami sterującymi systemem HVAC. Kiedy ulegają awarii, cały system HVAC przestaje działać.
Twój termostat komunikuje się z systemami grzewczymi i chłodniczymi za pomocą przewodów elektrycznych, które pozwalają mu mierzyć temperaturę w pomieszczeniach. Kiedy termostat nie działa, może wysyłać złe komunikaty do systemu i powodować, że będzie się on wyłączał lub włączał w innej temperaturze, niż chcesz.
Może też tracić zaprogramowane ustawienia, co może być sygnałem, że trzeba go wymienić.
Jeśli ekran termostatu jest pusty lub nie świeci, może to oznaczać problem z bateriami.
Aby sprawdzić termostat, podłącz go do multimetru i sprawdź napięcie. Miernik powinien wskazywać pomiędzy 22 a 26 woltów, gdy jest podłączony do zacisków R, G lub W termostatu.
Sprawdzenie zaworu
Jeśli grzejnik nie grzeje mimo odpowietrzenia, może to być spowodowane problemem z zaworem. Może to być spowodowane różnymi rzeczami, na przykład pęcherzykami powietrza uwięzionymi w systemie lub nagromadzeniem się osadu wewnątrz zaworu.
Alternatywnie zawór może być uszkodzony i wymagać wymiany. Czasami można go naprawić przez szybkie przekręcenie trzpienia zaworu TRV, ale jeśli nie jest to możliwe, konieczna będzie wymiana.
Zawór działa, pozwalając na przepływ medium do zaworu i zamykając się, gdy ciśnienie spadnie poniżej pewnego progu, zwanego ciśnieniem pękania.
Gdy ciśnienie wejściowe spada poniżej ciśnienia pękania, dysk, zasuwa lub membrana są dociskane do uszczelnienia, aby zamknąć zawór. Grawitacja i sprężyna również mogą wspomóc proces zamykania. Zawory zwrotne rzędowe są jednym z najbardziej rozpowszechnionych typów i mają wiele zastosowań.
Sprawdź odpowietrznik
Jeśli zauważysz, że kaloryfer jest zimniejszy na dole niż na górze, może to być spowodowane powietrzem uwięzionym w odpowietrzniku. Może to być spowodowane osadami mineralnymi lub innymi zanieczyszczeniami, które utrudniają otwieranie i zamykanie odpowietrznika.
W takim przypadku musisz zdjąć grzejnik i uzyskać dostęp do zaworu odpowietrzającego. Prawdopodobnie będziesz musiał użyć śrubokręta, żeby odblokować szczelinę, więc upewnij się, że masz odpowiedni rozmiar.
Po otwarciu zaworu odpowietrzającego delikatnie wypuść wodę. Możesz usłyszeć syczący dźwięk, gdy powietrze będzie się wydostawać.
Jeśli używasz systemu parowego, może to być znak, że odpowietrznik nie działa prawidłowo lub zatkał się wodą. Jeśli masz system gorącej wody, musisz ponownie otworzyć odpowietrznik, aby system mógł się ponownie nagrzać.
Sprawdzenie chłodnicy
Chłodnica jest zasadniczą częścią samochodowego systemu chłodzenia, utrzymującą bezpieczną temperaturę silnika. Zaprojektowana tak, aby przepuszczać płyn chłodzący przez cienkie metalowe żeberka, chłodnica pomaga w wydajnym i skutecznym przekazywaniu ciepła.
Radiatorom z czasem mogą przytrafić się problemy, dlatego warto regularnie poddawać je kontroli przez specjalistę. Najczęstszym powodem, dla którego grzejniki nie nagrzewają się mimo odpowietrzenia, jest zablokowanie ich pęcherzykami powietrza. Odpowietrzanie grzejników może uwolnić te uwięzione pęcherzyki powietrza i pomóc im pracować bardziej efektywnie.
Podczas odpowietrzania zawór jest otwierany za pomocą klucza do grzejników i wtłaczana jest do niego woda, aby usunąć uwięzione powietrze. Dzięki temu grzejniki będą bardziej równomiernie ogrzewane na całej powierzchni.