Pompa wspomagania układu kierowniczego jest jedną z najważniejszych części twojego samochodu. Bez sprawnie działającej pompy Twój samochód może mieć problemy z kierowaniem, co może prowadzić do kosztownych napraw u mechanika.
Niekiedy wycie pompy jest spowodowane po prostu pęcherzykami powietrza w płynie. Może to być spowodowane niskim poziomem płynu, nieszczelnością lub zasysaniem powietrza do układu przez poluzowane połączenie węża.
Sprawdź poziom płynu
Jeśli słyszysz wycie, pisk, piski lub jęki podczas obracania kierownicą, może to oznaczać, że pompa wspomagania jest nieszczelna lub znajdują się w niej pęcherzyki powietrza. Możesz również usłyszeć odgłos tarcia, kiedy pompa próbuje przenieść płyn przez przewody i zbiornik.
Niski poziom płynu może spowodować przegrzanie układu, co może spowodować uszkodzenie przekładni i pompy wspomagania. Poziom płynu w większości samochodów można łatwo sprawdzić za pomocą miarki pod maską.
Jeśli poziom płynu jest niski, pompa będzie piszczeć, aby ostrzec Cię o tym problemie. Możesz sprawdzić poziom płynu, zdejmując korek zbiornika i sprawdzając poziom płynu za pomocą bagnetu.
Sprawdzenie pompy
Pompa wspomagania jest jedną z najważniejszych części w samochodzie. Jej zadaniem jest pomaganie kierowcom w kierowaniu samochodem i utrzymywaniu nad nim kontroli, kiedy jest to trudne.
Praca polega na dostarczaniu płynu pod ciśnieniem ze zbiornika płynu do zębatki układu kierowniczego. Pompa jest sterowana przez pasek i pompuje płyn do tłoka hydraulicznego, aby pomóc Ci obracać kierownicą.
Jeśli pompa zacznie szwankować, da Ci znać, wydając piszczące lub piszczące dźwięki, kiedy będziesz obracać kierownicą.
Powinieneś też zauważyć, że kierownica staje się sztywna i trudno nią sterować, kiedy pompa ulegnie uszkodzeniu. To może być początek poważniejszego problemu.
Szumiący dźwięk pompy jest prawdopodobnie spowodowany przez pęcherzyki powietrza w płynie. Powietrze może dostać się do układu z wielu źródeł.
Sprawdź koło pasowe
Jeśli kiedykolwiek oglądałeś w telewizji siłaczy podnoszących ogromne ciężary lub ciągnących pociąg za pomocą swoich zębów, to być może znasz niesamowitą moc kół pasowych. Może nawet widziałeś, jak flaga szkoły jest podnoszona za pomocą koła pasowego.
Koło pasowe to prosta maszyna, która wykorzystuje koło i linę lub sznur do podnoszenia ładunku. Koło ma rowek, a lina wchodzi w ten rowek.
Kiedy używasz koła pasowego, możesz podnieść coś cztery razy cięższego niż gdybyś podniósł to bez koła pasowego. Dzieje się tak dlatego, że siła, którą przykładasz do koła pasowego, jest pomnożona przez odległość, na jaką się ono porusza.
Są trzy rodzaje kół pasowych: koło stałe, koło ruchome i koło złożone. Krążki złożone łączą w sobie krążki stałe i ruchome. Dzięki temu wysiłek potrzebny do podniesienia ładunku jest o połowę mniejszy niż w przypadku samego ładunku.
Sprawdź uszczelki
Pompa wspomagania układu kierowniczego jest ważną częścią układu hydraulicznego Twojego samochodu. Umożliwia skręcanie kołami poprzez wytwarzanie ciśnienia hydraulicznego, które jest wykorzystywane do obracania zębatki układu kierowniczego.
W miarę zużywania się uszczelek pompy może dochodzić do wycieków płynu, co może prowadzić do niskiego poziomu płynu wspomagania i piszczących dźwięków, kiedy próbujesz skręcić kierownicą. Jeśli tak się stanie, należy jak najszybciej sprawdzić i wymienić uszczelki.
Jeśli płyn do wspomagania ma szary lub brązowy odcień, to znak, że w układzie znajduje się nadmiar powietrza, który go utlenia i powoduje, że staje się słabszy. Utleniony płyn do wspomagania nie jest skuteczny i może powodować tworzenie się w nim metalowych płatków.
Zużyta lub uszkodzona pompa wspomagania może wpuszczać powietrze do zbiornika płynu, powodując jego szary kolor. Aby uniknąć awarii pompy, ważne jest okresowe odpowietrzanie układu wspomagania, aby usunąć powietrze, które może się w nim znajdować.