Pirotechnika (zwana też materiałami wybuchowymi) to niebezpieczne substancje, z którymi należy się odpowiednio obchodzić i używać. Od czasu do czasu zdarzają się wypadki i błędy, które mogą spowodować zniszczenie mienia, obrażenia, a nawet śmierć.
Pirotechnika bezpośrednia to taka, która jest umieszczana bezpośrednio przed publicznością lub inną grupą ludzi. Do ich przygotowania i profesjonalnego użycia wymagane są specjalne szkolenia i licencje.
Ładunki są instalowane w akumulatorze
Akumulator jest centralnym magazynem energii dla całej elektroniki samochodu, a także jednym z największych źródeł utraty energii podczas wypadku. Zawiera wyspecjalizowane płytki drukowane, które monitorują stan naładowania, temperaturę i napięcie poszczególnych ogniw oraz utrzymują je w odpowiednim zakresie naładowania, aby zmaksymalizować ich wydajność.
Nieodpowiednio konserwowany akumulator może ulec rozwarstwieniu kwasowemu, co skraca jego żywotność i wydajność. Najlepszym sposobem, aby temu zapobiec, jest okresowa wymiana elektrolitu – proces ten zazwyczaj polega na użyciu specjalistycznego płynu do przeniesienia ładunku z górnej części ogniwa na dolną.
Najlepsze systemy zarządzania akumulatorem składają się z wielu różnych komponentów, w tym jednostki kondycjonującej i zestawu akumulatorów. Kondycjoner ma za zadanie zoptymalizować żywotność baterii poprzez utrzymywanie równowagi elektrolitu między ogniwami. Utrzymuje również temperaturę baterii przed zbyt szybkim wzrostem, regulując tempo jej nagrzewania. Akumulatory litowo-jonowe w nowoczesnych samochodach są tak złożone, że wymagają specjalnego systemu kontroli i monitorowania, aby sprostać wymaganiom jazdy.
Ładunki są instalowane w układzie zapłonowym
Układ zapłonowy silnika jest krytyczną częścią procesu, który inicjuje reakcję chemiczną między paliwem a powietrzem w cylindrze. Jego podstawową funkcją jest dostarczenie iskry, która przeskakuje przez szczeliny między wirnikiem a zaciskami pokrywy rozdzielacza, oraz zapłon sprężonej mieszanki paliwowo-powietrznej.
Układ zapłonowy składa się z cewki zapłonowej, punktów zerowych (zwanych również przerywaczami styków), rozdzielacza i kondensatora. Taka kombinacja tworzy wokół cewki pole magnetyczne, które pomaga wytworzyć napięcie w uzwojeniach wtórnych.
Prąd o niskim napięciu przepływa przez uzwojenia pierwotne cewki zapłonowej, przez punkty zerowe i z powrotem do akumulatora. Ten prąd wytwarza pole magnetyczne w uzwojeniach wtórnych, które ostatecznie powoduje powstanie iskry w szczelinie świecy zapłonowej.
Ładunki są instalowane w silniku
Ładunki pirotechniczne nie są tylko na pokaz w komorze silnika przeciętnego samochodu. Te ładunki pirotechniczne przyciągają wzrok, zwłaszcza w słoneczny dzień, kiedy temperatura wzrasta do stratosfery. Niektóre z nich mają nawet za zadanie chłodzić silnik i utrzymywać go w jak najlepszym stanie. Najlepsze z nich znajdują się na masce, w bagażniku i na przednich siedzeniach. Najlepsze jest to, że nigdy nie musisz się martwić, że spalą Twój garaż. Jedyną wadą jest to, że zajmują cenne miejsce i mogą być kłopotliwe w przenoszeniu, gdy trzeba je przenieść. Poza oczywistymi zaletami, są zabawne do oglądania i ekscytujące do prowadzenia. Najważniejsze to dobrze wiedzieć, gdzie są, kiedy są potrzebne i jak z nich korzystać.
Ładunki są zainstalowane w zbiorniku paliwa
Gdy paliwo o niskiej przewodności, takie jak benzyna, przepływa przez nieprzewodzącą rurę, powstają ładunki. Ładunki te nie są równomiernie rozłożone wzdłuż ścianki rury, ale zależą od prędkości przepływu paliwa i turbulencji spowodowanych przez kolanka, przerywacze ognia, filtry itp.
Kumulują się one również na ściance rury, powodując powstanie pola elektrostatycznego wokół rury. To pole może wytworzyć potencjał indukowany na metalowych zaworach, złączkach, zaciskach jubileuszowych i innych obiektach na zewnątrz rury.
Powstały ładunek statyczny może spowodować wyładowanie iskrowe, które zapala łatwopalne mieszaniny paliwa i powietrza, stwarzając zagrożenie pożarowe i wybuchowe. Gazy i opary łatwopalne są najbardziej podatne na zapłon od ładunków elektrostatycznych.