Czy po wymianie sworznia wahacza trzeba ustawiać zbieżność?

Czy po wymianie sworznia wahacza trzeba ustawiać zbieżność?

Wahacz to spory kawałek metalu z zamontowanymi w nim tulejami zawieszenia. Zazwyczaj działają długo, ale czasami się wyginają.

Ważne jest, aby często sprawdzać wahacze i jeśli wydają się wygięte, konieczna jest ich wymiana. Na szczęście łatwo jest sprawdzić i potwierdzić, czy wahacze są w dobrym stanie technicznym.

Regulacja zbieżności

Jednym z bardziej skomplikowanych zadań jest prawidłowa regulacja przegubu kulowego wahacza. W większości przypadków będziesz musiał skorzystać z pomocy profesjonalistów, jeśli chcesz, żeby Twój wóz był prosty. Dobra wiadomość jest taka, że większość sklepów ma do dyspozycji mnóstwo narzędzi i gadżetów, co ułatwia wykonanie usługi. Na szczęście większość sklepów ma też przy sobie dużą książkę, z której można korzystać. Najlepszym sposobem na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy jest jednoczesne wykonanie geometrii kół. Utrzymanie kół na właściwym torze jazdy pozwoli uniknąć kosztownego wyważania kół i osi oraz rachunków za naprawy w przyszłości.

Kastra

Po wymianie sworznia wahacza, ważne jest wyregulowanie kół, aby upewnić się, że Twój samochód jest w osi. Kastry są bardzo ważną zmienną wpływającą na prowadzenie pojazdu, wyczucie środka ciężkości i reakcję układu kierowniczego.

Kastry to kąt linii przechodzącej przez górny i dolny punkt obrotu kierownicy patrząc bezpośrednio z boku pojazdu. Dodatnie kółko to kąt nachylenia linii do przodu, a ujemne to kąt nachylenia linii do tyłu.

Ustawienie kółka w samochodzie określa, ile wysiłku musi włożyć układ kierowniczy, aby skręcić koła. Równoważy również stabilność przy dużych prędkościach i efektywność pokonywania zakrętów przednią częścią pojazdu.

Kolejność

Niezależnie od tego, czy jedziesz rodzinnym sedanem, czy wybierasz się na szlaki, dobrze ustawiony pojazd jest niezbędny do bezpiecznego i przyjemnego podróżowania. Niewłaściwie ustawione kąty mogą mieć wpływ na kierowanie, prowadzenie, zużycie paliwa i opon – a ich naprawa może być kosztowna.

Krzywizna, zbieżność i pochylenie kół to najważniejsze ustawienia geometrii, z których każde ma inny wpływ na Twój samochód. Prawidłowo wyregulowane pochylenie kół, kółka i zbieżność są niezbędne dla zachowania stabilności podczas jazdy na wprost i pokonywania zakrętów.

Zmiana pochylenia kół polega na przesunięciu górnego wahacza do wewnątrz lub na zewnątrz (względem ramy), co wymaga umieszczenia podkładek między górnym wahaczem a ramą. Podkładki zmieniają pochylenie kół w sposób równomierny, ale nierównomierne podkładki powodują zmianę zbieżności kół.

Zawieszenie tylne

Dobrą zasadą jest dokonywanie regulacji zawieszenia tylnego jak najszybciej po zamontowaniu nowego sworznia wahacza. Jest tak dlatego, że kąt zbieżności kół jest jednym z najważniejszych kątów ścierania się opon, a niewspółosiowość lub skrzywienie zawieszenia może spowodować wiele uszkodzeń opon i kół.

Aby to zrobić, musisz podłożyć lewarek pod dolny wahacz od strony piasty. Spowoduje to ściśnięcie sprężyny piórowej na tyle, aby poluzować śrubę mocującą dolny wahacz do piasty.

Po lekkim ściśnięciu powinieneś być w stanie wyjąć amortyzator z zespołu sprężyny. Po zdjęciu amortyzatora ze sprężyny możesz zdemontować górne mocowanie i usunąć je.

Regulowanie tylnego zawieszenia nie jest łatwym zadaniem, ale poprawi jakość jazdy. Każda regulacja wiąże się z pewnymi kosztami, które będziesz musiał ponieść, więc przed dokonaniem jakichkolwiek zmian upewnij się, że przeprowadziłeś badania.

Poprzedni artykuł

Czy łożyska abec 9 są dobre?

Następny artykuł

VW New Beetle – czy warto?

Oceń artykuł: Czy po wymianie sworznia wahacza trzeba ustawiać zbieżność?

Ilość ocen: 0 Średnia ocen: 0 na 5