Dlaczego benzyna jest droższa od diesla?

Mimo że olej napędowy i benzyna są wytwarzane z ropy naftowej, istnieje wiele czynników, które sprawiają, że różnią się od siebie.

Na przykład produkcja oleju napędowego wymaga znacznie większej ilości energii niż benzyny. Prowadzi to do wyższej ceny na pompie.

Podatki

Paliwo dieslowe kosztuje więcej niż benzyna w Stanach Zjednoczonych z kilku powodów. Są to wysokie podatki federalne i stanowe, popyt na olej napędowy w porównaniu z benzyną oraz niższa wydajność rafinerii oleju napędowego.

Choć źródłem benzyny i oleju napędowego jest ropa naftowa, istnieje wiele różnic w sposobie ich rafinacji i wykorzystania. Benzyna jest zazwyczaj używana w samochodach osobowych i pojazdach komunikacji miejskiej, natomiast olej napędowy jest często używany w frachtowcach, ciągnikach, pociągach, maszynach, generatorach i innych.

Gdy gospodarka się rozwija, ceny oleju napędowego mogą być droższe niż benzyny ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na niego. W związku z tym wielu kierowców ciężarówek i firm decyduje się na przejście na olej napędowy, kiedy tylko jest to możliwe.

EIA podaje, że chociaż różnica między benzyną a olejem napędowym jest nieco mniejsza niż w 2007 roku, olej napędowy nadal jest droższy niż benzyna. Wynika to głównie z przejścia na czystsze mieszanki olejów napędowych, wyższych stanowych i federalnych podatków od oleju napędowego oraz zwiększonej produkcji.

Produkcja

Na cenę benzyny i oleju napędowego wpływa wiele czynników. Należą do nich podatki stanowe i federalne, rafinacja oraz popyt na każdy rodzaj paliwa.

Jedną z najważniejszych rzeczy, które należy zrozumieć, jest to, że te dwa paliwa są produkowane z tego samego źródła – ropy naftowej. Są tylko inaczej rafinowane i mają różną konsystencję.

Różnica w konsystencji pozwala na stosowanie tych dwóch paliw w różnych typach silników. Zazwyczaj olej napędowy jest używany w silnikach o większym momencie obrotowym i wyższym stopniu sprężania.

W ten sposób jest bardziej wydajny niż benzyna i może dostarczyć więcej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa.

Co więcej, ilość ciepła potrzebnego do spalania jest niższa w silniku diesla.

W dodatku EPA zaczęła wymagać, żeby wszystkie diesle drogowe miały ultraniską zawartość siarki (ULSD). To zmieniło sposób produkcji oleju napędowego i wpłynęło na jego koszt.

Popyt

Diesel jest paliwem stosowanym w silnikach samochodów dostawczych, pociągów, generatorów, systemów ogrzewania domów i pojazdów wojskowych. Jest także używany w maszynach przemysłowych, budowlanych i rolniczych.

Jest droższym paliwem niż benzyna z powodu wyższych podatków federalnych i stanowych. Są jednak inne czynniki, które wpływają na koszt jej produkcji.

Cena ropy naftowej – substancji, z której powstaje benzyna – i jej produktów zależy od złożonego rynku światowego. Stany Zjednoczone są światowym liderem w produkcji ropy naftowej i odpowiadają za około 20 procent światowych dostaw tego surowca.

W rezultacie ceny benzyny są stosunkowo mało elastyczne, co oznacza, że konsumenci w mniejszym stopniu reagują na zmiany cen. Ponadto popyt na benzynę jest stosunkowo nieelastyczny, ponieważ gospodarstwa domowe kupują więcej paliwa, kiedy gospodarka jest dobra, a mniej, kiedy jest zła.

Rafinacja

Cena paliwa przy pompie często staje się źródłem dyskusji. Benzyna może zasilać nasze samochody, ale jej kuzyn, olej napędowy, jest tym, co zasila większość flot, które dostarczają towary lub są wykorzystywane w produkcji, rolnictwie i innych dziedzinach.

Rafinerie przetwarzają ropę naftową w produkty użytkowe, takie jak benzyna i olej napędowy. Proces rafinacji rozpoczyna się od ropy naftowej, cieczy składającej się z tysięcy związków chemicznych zwanych węglowodorami.

Po przetworzeniu ropy naftowej rafineria wytwarza różne destylaty ropy naftowej, z których benzyna jest najlżejszą frakcją, a olej napędowy średnim destylatem. Rafinerie różnią się pod względem produkcji każdej z nich, w zależności od procesu i wydajności.

Rafinerie wykorzystujące FCC i koks mają tendencję do preferowania benzyny, podczas gdy jednostki hydrokrakingu preferują olej napędowy. Koszt produkcji każdej z frakcji może mieć znaczący wpływ na ceny.

Oceń artykuł: Dlaczego benzyna jest droższa od diesla?

Ilość ocen: 0 Średnia ocen: 0 na 5