Opony zapasowe typu „donut” to rodzaj tymczasowych opon zastępczych, które mają mniejszą średnicę i szerokość niż pełnowymiarowe opony zapasowe. Mogą być używane przez krótki czas i są bezpieczne podczas jazdy.
Jest też znacznie lżejsza niż standardowa opona zapasowa, co pozwala zaoszczędzić miejsce w samochodzie. Są wygodnym wyborem dla kierowców, którzy mają małe samochody lub nie mają zbyt wiele miejsca na ładunek.
Nie są tak duże i wytrzymałe jak pełnowymiarowe opony zapasowe
Opona zapasowa typu „pączek” to mniejsza, tymczasowa opona zapasowa do samochodu. Nie ma obręczy i jest zwykle używana w przypadku przebicia opony.
Jest też mniej wytrzymała niż pełnowymiarowe opony zapasowe. Oznacza to, że powinieneś używać ich tylko przez krótki czas, a następnie jak najszybciej wymienić na prawdziwą oponę zapasową.
Ponieważ opony zapasowe typu „pączek” są tak małe i lekkie, nie są w stanie utrzymać dużego ciężaru. To może spowodować uszkodzenie opony.
Najlepszym sposobem korzystania z pączkowej opony zapasowej jest udanie się do najbliższego warsztatu samochodowego i jak najszybsza jej wymiana. Zbyt szybka jazda na takiej oponie może uszkodzić układ kierowniczy, hamulce i inne części samochodu.
Opony zapasowe typu „pączek” należy zakładać przy prędkości nie większej niż 50 mil na godzinę. Szybsza jazda może doprowadzić do przebicia opony, utraty kontroli nad pojazdem i wypadku drogowego.
Są bardziej powszechne w mniejszych pojazdach
Opony zapasowe są mniejsze niż pełnowymiarowe opony zapasowe i są bardziej powszechne w sedanach, mniejszych pojazdach i SUV-ach. Dzieje się tak dlatego, że producenci samochodów szukają sposobów na zmniejszenie wagi, a pączek jest jedną z najlżejszych dostępnych opon zapasowych.
Nie są one jednak tak duże i wytrzymałe jak pełnowymiarowe opony zapasowe i nie zapewniają takiej samej trakcji. Może to powodować problemy dla kierowców, którzy używają ich na zaśnieżonych lub oblodzonych drogach.
Mniejszy rozmiar powoduje również nadmierne zużycie łożysk kół, hamulców i przekładni. Może to prowadzić do kosztownych napraw w przyszłości.
Jeśli chcesz mieć trwałą i bezpieczną alternatywę dla opon typu donut, rozważ opony typu run-flat. Nie są one przeznaczone do zastąpienia na stałe, ale mogą pomóc Ci wrócić na drogę, gdy stracisz zapasowe.
Skręcanie bączków na chodniku to świetna zabawa, ale może uszkodzić Twój samochód i zranić innych. Ważne jest, by przestrzegać zasad ruchu drogowego i często ćwiczyć, by bezpiecznie opanować tę umiejętność.
Bezpiecznie jest jeździć na nich przez krótki czas
Większość mniejszych pojazdów, takich jak sedany i małe SUV-y, jest wyposażona w opony zapasowe typu „donut”. Są one tańszym rozwiązaniem dla producentów samochodów i zajmują mniej miejsca niż pełnowymiarowa opona zapasowa.
W dodatku można na nich bezpiecznie jeździć przez krótki czas, co oznacza, że możesz ich użyć, gdy musisz wymienić przebitą oponę. Nie są jednak tak trwałe i mocne jak pełnowymiarowa opona zapasowa.
Nie współpracują też z systemami bezpieczeństwa, takimi jak kontrola trakcji i stabilizacji, więc nie powinieneś próbować jeździć na nich zbyt długo.
Jeśli jeździsz na oponie zapasowej typu „pączek”, ważne jest, aby nie przekraczać prędkości 50 mph i nie skręcać kół zbyt gwałtownie. Jeśli to zrobisz, systemy bezpieczeństwa mogą pomyśleć, że z samochodem jest coś nie tak i przekazać Ci fałszywe ostrzeżenia.
Nie są one stałym zamiennikiem
Kiedyś wszystkie samochody były wyposażone w pełnowymiarowe opony zapasowe, które pasowały do ich zwykłych opon. Był to świetny sposób na szybką wymianę przebitej opony, dzięki czemu można było ruszyć w drogę.
Te czasy dawno minęły, a dzisiejsze samochody są częściej wyposażane w oszczędzające miejsce opony zapasowe (zwane też pączkami). Są one mniejsze i lżejsze niż zwykłe części zamienne, co oznacza, że nie powodują oporu z tyłu pojazdu i mogą zwiększyć zużycie paliwa.
Jednakże części zamienne nie działają tak długo jak zwykłe części zamienne, ponieważ nie są tak wytrzymałe. Dlatego ważne jest, aby wymieniać je jak najszybciej.
Donuty są zwykle spotykane w sedanach i innych małych samochodach. Nie są praktyczne dla właścicieli ciężarówek i SUV-ów, którzy zazwyczaj mają większe samochody, w których można zmieścić pełnowymiarowe części zamienne.